image image image

Dla kogo jest dieta low-FODMAP i kiedy możesz zauważyć pierwsze rezultaty?

25 lutego 2022

image image image

Bez kategorii

Dla kogo jest dieta low-FODMAP i kiedy możesz zauważyć pierwsze rezultaty?

Istnieje wiele chorób układu pokarmowego, które uniemożliwiają stosowanie tradycyjnej diety. Spożycie niektórych grup produktów nasila nieprzyjemne objawy, takie jak np. bóle brzucha, wzdęcia, biegunki. Właśnie z myślą o takich osobach powstała dieta low FODMAP. Sprawdź, na czym polega i jakich efektów można się spodziewać. 

Wśród produktów spożywczych można wyróżnić takie, które charakteryzują się wysoką zawartością szybko fermentujących i słabo wchłanianych węglowodanów oraz takie, które zawierają niewielką ilość tego typu związków. W zależności od zawartości fermentujących oligosacharydów, disacharydów, monosacharydów i polioli możliwe jest wystąpienie nasilenia objawów ze strony układu pokarmowego. Dotyczy to jednak wyłącznie tych osób, które zmagają się z poważnymi schorzeniami, takimi jak zespół jelita drażliwego (IBS) czy zespół rozrostu bakteryjnego jelita cienkiego (SIBO). 

FODMAP – jak wpływają na organizm?

Mianem FODMAP (z ang. fermentable oligosaccharides, disaccharides, monosaccharides and polyols) określa się fermentujące oligo-, di-, monosacharydy oraz poliole. Są to węglowodany, które charakteryzują się słabym wchłanianiem oraz łatwą fermentacją. O ile w przypadku osób zdrowych ich spożycie nie powoduje niepożądanych objawów, o tyle stanowią poważne zagrożenie dla pacjentów z IBS czy SIBO. Dlaczego?

Węglowodany należące do tej grupy odpowiadają za gromadzenie się wody w świetle jelit oraz przyczyniają się do zwiększonej produkcji gazów. Prowadzi to do nasilenia objawów, takich jak: bóle brzucha, wzdęcia czy gazy. Pojawiają się też zaburzenia wypróżniania. 

Dieta low FODMAP – komu może pomóc?

Australijscy naukowcy z Monash University wykazali, że wykluczenie spożycia produktów bogatych w FODMAP może przyczynić się do ustąpienia nieprzyjemnych dolegliwości lub zmniejszenia ich nasilenia. 

Warto przy tym podkreślić, że dieta low FODMAP stosowana jest nie tylko przez pacjentów z IBS czy SIBO. Niekiedy zalecana jest przy wrzodziejącym zapaleniu jelita grubego lub chorobie Leśniowskiego-Crohna, a nawet po radioterapii przewodu pokarmowego. 

Dieta low FODMAP – jakich efektów można się spodziewać?

Obszerna metaanaliza opublikowana w 2021 roku wskazuje na wysoką skuteczność diety low FODMAP. Aż 76% pacjentów zauważyło wyraźną poprawę jakości życia po wdrożeniu diety zgodnej z wytycznymi australijskich naukowców. 

Układając jadłospis w oparciu o produkty znajdujące się w tabeli opracowanej przez twórców diety, można dość szybko zauważyć pierwsze rezultaty. Zwykle dolegliwości zmniejszają swoje nasilenie lub całkowicie zanikają już na pierwszym etapie – to właśnie wtedy dochodzi do wykluczenia wszystkich produktów zawierających duże ilości FODMAP. Postępowanie ściśle z wytycznymi – w kolejnych etapach – pozwala przygotować organizm do ponownego włączenia żywności zawierającej szybko fermentujące węglowodany, ale z uwzględnieniem indywidualnej wrażliwości na niektóre z nich. 

Dieta low FODMAP – catering to dobre rozwiązanie?

Dieta low FODMAP – przygotowywana zgodnie z zaleceniami jej twórców – bywa trudna do samodzielnej realizacji. Szczególnie w pierwszej fazie wiąże się z wieloma wykluczeniami i koniecznością zastąpienia zakazanych produktów innymi. Dlatego dieta pudełkowa low FODMAP może okazać się wsparciem dla osób, które – z powodów zdrowotnych – chcą zmienić sposób odżywiania w celu wyeliminowania nieprzyjemnych objawów. 

Jeśli interesuje cię dieta low FODMAP, catering to usługa skierowana właśnie do ciebie. W Proszę Zdrowie otrzymasz zestaw gotowych posiłków, które powstają w oparciu o produkty znajdujące się w tabeli opracowanej przez naukowców z Monash University. Dzięki temu masz pewność, że fazę eliminacyjną tej diety przeprowadzisz zgodnie z założeniami i nie narazisz się na nasilenie nieprzyjemnych objawów. Jednocześnie otrzymujesz gwarancję smacznych i pełnowartościowych posiłków, które wpisują się w zapotrzebowanie energetyczne twojego organizmu.

Dieta pudełkowa low FODMAP pomoże ci złagodzić dyskomfort ze strony układu pokarmowego i jednocześnie da większą przyjemność ze spożywania posiłków. Skorzystaj z dnia testowego lub zamów pełny catering oferowany przez Proszę Zdrowie.

Poprzedni

Dieta Sirtuinowa, jej zasady oraz rezultaty, których możesz się spodziewać

Następny

Roślinne Q&A - Patryk Tomaszewski