image image image

Roślinne Q&A – Patryk Tomaszewski

13 kwietnia 2022

image image image

Roślinne Q&A

Roślinne Q&A – Patryk Tomaszewski

W ramach Roślinnego Q&A publikujemy mini wywiady, do których zapraszamy naszych znajomych, przyjaciół i klientów. Goście odpowiadają na pytania o swojej przygodzie z weganizmem i dzielą opowieściami na temat roślinnego jedzenia w życiu. Do pierwszego wpisu z cyklu zaprosiliśmy Patryka Tomaszewskiego, nauczyciela jogi i pilatesu, międzynarodowego szkoleniowca i prezentera fitness.

Zdjęcie – materiały własne Patryka Tomaszewskiego

Cześć! Mam na imię Patryk, z wykształcenia jestem politologiem i fotografikiem, ale już od wielu lat funkcjonuję w branży sportowej. Jestem nauczycielem pilatesu, jogi oraz szkoleniowcem w branży fitness. Prowadzę swoją firmę, organizuję eventy i wyjazdy sportowe. Pochodzę z Krakowa, ale mieszkam i pracuję w Warszawie. 

Co mi daje dieta roślinna? Za co ją lubię? Jak często po nią sięgam?

Od paru lat jestem laktoowowegetarianinem. Przez rok byłem stricte na diecie wegańskiej, ale ostatecznie zdecydowałem się ponownie włączyć do swojego jadłospisu jajka i nabiał. 

Nie borykałem się raczej z żadnymi poważnymi problemami jelitowymi, a w swojej diecie rezygnowałem z mięsa przede wszystkim ze względów ideologicznych.
Co mi daje dieta roślinna? Przede wszystkim zdrowie i dobre samopoczucie. Dodatkowo jest dobra nie tylko dla mnie, ale i dla natury. Poza tym dieta roślinna to bogata gama smaków, których nie ma się dość, ciągle jest coś do odkrycia, a pomysłów i źródeł inspiracji nie brakuje:). 

Jakie roślinne dania najlepiej sprawdzają się u mnie przed i po treningu? 

Przede wszystkim musimy pamiętać o tym, żeby każdy posiłek był pełnowartościowy, czyli zawierał źródła węglowodanów, białka i tłuszczów. Posiłek przed treningiem powinien być raczej lekkostrawny – więcej węglowodanów prostych (mniej błonnika i tłuszczów, które opóźniają trawienie). Preferuję w formie płynnej, najlepiej wszelkiego typu szejki. Po treningu stawiam na posiłek, który zawiera więcej węglowodanów złożonych i błonnika (uzupełniam glikogen, który zużywa się w trakcie treningu) oraz więcej białka i tłuszczów.

Co doradziłbym osobie, która trenuje i chciałaby spróbować diety wegańskiej, ale nie wie od czego zacząć? 

Przede wszystkim należy się skonsultować z profesjonalnym dietetykiem. Ja jestem ze swoim w ciągłym kontakcie. Bilansowanie diety pod względem kaloryczności i dobór suplementacji jest bardzo indywidualną kwestią (w dużej mierze związaną z rodzajem wegetarianizmu). W diecie wegańskiej często brakuje na przykład witamy B12 czy kwasów omega 3, których głównym źródłem są tłuste ryby, ale możemy je również otrzymać z alg morskich. Dieta roślinna wymaga odrobiny zainteresowania, jest pewnym procesem nauki o sobie, swoim ciele i swoich potrzebach.

PS. Na wszystkich najpopularniejszych platformach streamingowych, w tym na Spotify, możecie posłuchać odcinki podcastu Proszę Zdrowie, Roślinne Gadki. Kliknij tutaj!

Poprzedni

Dla kogo jest dieta low-FODMAP i kiedy możesz zauważyć pierwsze rezultaty?

Następny

Wegańska dieta ketogeniczna dla aktywnych – jak wygląda w praktyce?