image image image

Dieta low-FODMAP i jej wpływ na nasz organizm

25 lutego 2022

image image image

Bez kategorii

Dieta low-FODMAP i jej wpływ na nasz organizm

Dieta low-FODMAP to specjalistyczna dieta lecznicza zalecana m.in. w zespole jelita drażliwego (IBS). Wykluczenie pewnych produktów spożywczych i zastąpienie jej bezpiecznymi zamiennikami pomaga złagodzić nieprzyjemne dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Sprawdź, na czym polega dieta low FODMAP i poznaj jej wpływ na organizm. 

Dieta low-FODMAP została opracowana przez australijskich naukowców z Monash University z myślą o osobach zmagających się z m.in. z zespołem jelita drażliwego czy przerostem flory bakteryjnej jelita cienkiego (SIBO). Po jej zakończeniu większość osób może powrócić do standardowego sposobu odżywiania, wykluczając jedynie tylko wybrane produkty bogate w FODMAP – takie, które nasilają nieprzyjemne objawy. 

Dieta low FODMAP – na czym polega?

FODMAP (z ang. fermentable oligosaccharidesdisaccharidesmonosaccharides and polyols) to węglowodany łatwo fermentujące, słabo wchłaniane i charakteryzujące się wysokim ciśnieniem osmotycznym. Ich obecność w diecie może przyczyniać się do nasilenia objawów IBS czy SIBO.

Naukowcy odkryli, że dieta low FODMAP (o małej zawartości fermentujących oligo-, di- oraz monosacharydów) może być skuteczną formą leczenia tych schorzeń. Jej istotą jest zatem wykluczenie wszystkich produktów nasilających nieprzyjemne objawy przy zastąpieniu ich produktami o małej zawartości szkodzących węglowodanów.

Cały program dietetyczny składa się z trzech etapów:

  • faza pierwsza – z jadłospisu należy wykluczyć wszystkie produkty zawierające duże ilości FODMAP, np. szparagi, cebulę, buraki ćwikłowe, kapustę, jabłka, gruszki, mleko sojowe, jogurty, mleko (krowie, kozie, owcze), produkty pszenne, orzechy nerkowca;
  • faza druga – polega na stopniowym rozszerzaniu jadłospisu o produkty z dużą zawartością FODMAP, ale z uwzględnieniem indywidualnej tolerancji;
  • faza trzecia – jest etapem personalizacji, w którym eliminuje się wyłącznie produkty nasilające objawy. 

Najtrudniejszy jest pierwszy etap – dochodzi do wykluczenia sporej ilości produktów spożywczych. Zachodzi zatem konieczność zastąpienia ich innymi – takimi, które nie wywołują nieprzyjemnych objawów. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest dieta pudełkowa low FODMAP. Zamawiając ją w Proszę Zdrowie, otrzymasz zestaw pełnowartościowych posiłków z fazy eliminacyjnej, spełniających wytyczne opracowane przez naukowców z Monash University. 

Na całodzienne wyżywienie składają się 4 posiłki: śniadanie, zupa, drugie danie, kolacja. Dodatkowo otrzymujesz napar ziołowy cold brew – przygotowywane zgodnie z metodą polegającą na wielogodzinnym macerowaniu ziół w zimnej osmotycznie oczyszczonej wodzie. Taki proces pozwala zachować właściwości składników wrażliwych na wysokie temperatury. Do naparu wybieramy doskonałej jakości zioła, kwiaty i owoce, które mają za zadanie wesprzeć układ trawienny, detoksykację i metabolizm.

Jak dieta low FODMAP oddziałuje na organizm?

Dieta obfitująca w produkty o wysokiej zawartości fermentujących oligo-, di- oraz monosacharydów prowadzi do poważnego dyskomfortu, co objawia się bólem, wzdęciami, zaparciami czy biegunkami. Wykluczenie takiej żywności i zastąpienie jej produktami „bezpiecznymi” pomaga uporać się z dolegliwościami. 

Wśród efektów zastosowania leczniczej diety low FODMAP można wymienić:

  • zminimalizowanie ryzyka pojawienia się wzdęć, biegunki,
  • wsparcie prawidłowego przebiegu procesów trawiennych,
  • ustąpienie dolegliwości bólowych,
  • poprawę samopoczucia. 

Skuteczność potwierdza obszerna metaanaliza z 2021 roku – nawet 76% pacjentów zgłosiło poprawę jakości życia po zastosowaniu diety ubogiej w FODMAP w porównaniu z pacjentami stosujących się do zaleceń UK National Institute for Health and Clinical Excellence.

Jeśli zmagasz się z IBS lub SIBO, dobrym rozwiązaniem będzie dieta low FODMAP. Catering zamówiony w Proszę Zdrowie to gwarancja smacznych posiłków zgodnych z założeniami diety opracowanej przez australijskich naukowców.

Poprzedni

Roślinne przepisy na #VEGANUARY

Następny

Dieta pudełkowa wegańska dopasowana do Twoich potrzeb!