Zasada jedzenia możliwie jak najbardziej naturalnych produktów, jest kluczowa w wyborze produktów spożywczych, dlaczego miałoby być inaczej w przypadku tłuszczu?

Popularyzowane przez wiele lat informacje (wykorzystywane z powodzeniem w celach marketingowych), promujące wysoko przetworzone, rafinowane tłuszcze roślinne jako najlepsze dla naszego zdrowia, stały się plagą. Na domiar złego często popierane przez autorytety np. poprzez sygnowanie przez instytuty kardiologiczne utwardzanych tłuszczów roślinnych takich jak margaryna. Powszechnie zaczęło obowiązywać przekonanie, że zdrowa dieta to dieta niskotłuszczowa. Sam tłuszcz zaś został uznany za winowajcę otyłości oraz wszelkich chorób cywilizacyjnych.

Oleje, które stoją na naszych półkach sklepowych w większości są tłuszczami pochodzenia przemysłowego, dotyczy to również margaryny i tłuszczów dodawanych do wytwarzania żywności przemysłowej.

Co to oznacza? Tłuszcz a wyjście z Postu dr Ewy Dąbrowskiej

 

Oleje rafinowane

Najczęściej spotykane to oleje ekstrahowane w wysokich temperaturach (do 240 stopni – natomiast tworzenie się szkodliwych kwasów trans zachodzi już przy temperaturze 160 stopni) za pomocą chemicznych rozpuszczalników (ługowanie). Powstaje produkt bez smaku i zapachu o bardzo długim terminie ważności, przepełniony trującymi kwasami tłuszczowymi trans. Nawet długo po terminie ważności nie poczujemy już zjełczałego smaku, gdyż kolokwialnie mówiąc “nie ma już co jełczeć”.

Długotrwałe spożywanie takich tłuszczów niesie za sobą duże niebezpieczeństwo dla naszego zdrowia, niszczy odporność i zwiększa ryzyko powstania chorób zwyrodnieniowych.

 

Oleje nierafinowane

Jedyne, które powinniśmy spożywać – czyli tłoczone na zimno roślinne oleje nierafinowane

Są to oleje tłoczone tylko i wyłącznie mechanicznie w temperaturze poniżej 70 stopni. Taka informacja, że olej jest nierafinowany powinna się znaleźć na etykiecie, wtedy mamy gwarancję, że nie powstał przy użyciu wysokich temperatur (Jeżeli na etykiecie nie jest napisane w jaki sposób powstawał olej oznacza to, że był rafinowany).

Bardzo łatwo można rozpoznać takie oleje gdyż zachowują one swój oryginalny smak, zapach, kolor, miewają też mętną konsystencję.

Tak przygotowane oleje powinny być spożywane na zimno. Kiedy olej ma gorzki smak i nieprzyjemny zapach nie powinien być używany, oznacza to że jest zjełczały. Takie oleje powinny być przechowywane w ciemnych butelkach, gdyż światło również prowadzi do powstawania tłuszczy trans w temperaturze do 18 stopni. Z tego względu warto zwrócić uwagę w jaki sposób oleje przetrzymywane są w sklepie.

 

Dlaczego warto spożywać takie tłuszcze? – Nie tylko podczas wyjścia z Postu dr Dąbrowskiej

Między innymi dla jednego z ważnych składników – prostaglandyny.Mają one działanie lecznicze, ale żeby powstały musimy spożywać tłuszcze roślinne, które nie zostały poddane działaniu wysokich temperatur.

Prostaglandyny:

  • aktywizują komórki niszczące komórki rakowe i inne niepożądane substancje
    w komórkach ciała,
  • skuteczne w leczeniu stanów zapalnych, egzem, zapalenia stawów, chorób autoimmunologicznych
  • chronią przed chorobami serca
  • regulują poziom insuliny

Jest to powód dla którego dieta wegańska wykorzystująca nierafinowane i pełnowartościowe pokarmy zawierające nienasycone kwasy tłuszczowe jest tak skuteczna w łagodzeniu stanów zapalnych w takich chorobach jak zapalenie stawów, stany zapalne naczyń krwionośnych, otyłości.

Catering Proszę Zdrowie – Dlatego kupujemy tylko najwyższej jakości oliwę i olej kokosowy a pozostałe oleje z lnu, słonecznika, orzechów, dyni, sezamu, maku ….tłoczymy sami.

Wiele osób zastanawia się, na czym więc smażyć?

Na to pytanie odpowiemy w następnym wpisie.