Problemy trawienne podczas Postu dr Ewy Dąbrowskiej

Na wiosnę bardzo dużo osób decyduje się rozpocząć post, często jest to też ich pierwsze zetknięcie się z dietą. Dlatego chciałabym opowiedzieć o tym jak radzić sobie z różnego rodzaju problemami trawiennymi, które mogą wystąpić podczas postu. Jak wiadomo składnikami diety dr Ewy Dąbrowskiej są warzywa i owoce przygotowywane na różne sposoby: surowe, pieczone, gotowane czy wytaczane, w postaci soków warzywno-owocowych. Dla znacznej grupy osób są to większości pokarmy nowe i nieznane. Na co dzień z warzyw najczęściej spożywamy pomidory, ogórki, trochę sałaty czy marchewkę, traktując te produkty jedynie jako dodatek do diety. Dlatego też nieprzyzwyczajony organizm może reagować różnym dolegliwościami takimi jak: wzdęcia czy zaparcia, szczególnie w pierwszych dniach postu.

Jak zapobieć problemą trawiennym wtrakcie Postu dr Dąbrowskiej?

Żeby temu zapobiec bardzo ważne jest wiedzieć jak jeść, a kluczem do tego jest określona kolejność spożywanych pokarmów ­– zgodnie z tym jak nasz organizm trawi i jak wchłania. Czyli od najszybciej wchłanianych produktów do tych najwolniej trawionych. Czyli jeżeli posiłek składa się z dwóch elementów, przykładowo z soku i pieczonych warzyw. Sok powinien być wypity na początku, ponieważ trawi się najszybciej – w dużej mierze dzieje się to już w jamie ustnej poprzez enzymy, które wydzielają się razem ze śliną. Dlatego zawszę podkreślam, żeby soków nie łykać i nie pić „duszkiem”, tylko smakować tak jak to robimy pijąc wino. Powoli mieszając ze śliną i zawsze na początku albo jako całkowicie osobny posiłek, ponieważ soki wypite na przykład po zjedzonych pieczonych warzywach mogą powodować fermentację w żołądku i pogorszyć komfort związany z trawieniem. Drugie co do kolejności trawienia są surowe warzywa w tym: przeciery, musy czy surówki. Na samym końcu pozostają nam warzywa poddane obróbce termicznej, czyli: pieczone i gotowane. Jeżeli będziemy zachowywać tę kolejność, trawienie powinno być dużo, dużo łatwiejsze. Ponadto zawsze powinniśmy robić odstępy pomiędzy posiłkami, które zawierają produkty inaczej trawione.

Natomiast jeżeli ktoś ma naprawdę bardzo duże problemy z trawieniem to w grupie jednego posiłku powinny być produkty o takim samym profilu trawiennym. Czyli np. jeżeli zdecydujemy się na śniadanie zjeść mus czy koktajl to powinno być ono złożone tylko z warzyw i owoców w takiej postaci. Następnie powinniśmy zrobić sobie przerwę, minimum dwie godziny, po której możemy zjeść kolejny posiłek złożony np. z samych gotowanych warzyw. Dobrze by było, gdyby osoby wrażliwe zachowały rozdzielne jedzenie również już po odbytym poście w codziennym żywieniu. To bardzo pomaga w trawieniu.

Ostatnią, ale nie mniej ważną czynnością, o której często zapominamy, a od której zależy nasze trawienie, jest gryzienie. Ze względu na to, że podczas postu żołądek wycisza swoje funkcje (wydziela mniej kwasów) jest to szczególnie ważne. Trawimy wtedy przede wszystkim za pomocą enzymów, które wydzielają się w jamie ustnej i jelicie.

Więcej szczegółów dowiesz się oglądając nasz film, który znajdziesz tutaj.
https://www.youtube.com/watch?v=Bnk48U1WEJA