Głównym założeniem diety ketogenicznej jest ograniczenie spożycia węglowodanów przy jednoczesnym wysokim spożyciu tłuszczu, dzięki czemu organizm przechodzi na tzw. „ketozę” czyli stan metaboliczny, w którym zaczyna spalać nagromadzoną tkankę tłuszczową.

Już w 1928 r naukowcy odkryli, że jedząc dużo tłuszczu, a ograniczając jednocześnie ilość spożywanych węglowodanów ludzie chudną. Dieta ketogeniczna została uznana za remedium i jest stosowana przy wielu schorzeniach np. epilepsji, zauważono też, że taki sposób odżywiania działa korzystnie na mózg oraz układ nerwowy.

Poprawie ulegają również inne parametry ciała człowieka: obniża się cholesterol i trójglicerydy, normalizuje ciśnienie, obniża poziom glukozy i insuliny we krwi oraz markery zapalne. Ma ona dobroczynny wpływ na cały organizm.

Stan ketozy ma hamujący wpływ na apetyt, zmniejsza uczucie głodu, przeciwdziała jego napadom i kompulsywnemu jedzeniu.

Uczucie sytości jest jednym z najbardziej upragnionych aspektów odchudzania, często decydującym o powodzeniu diety. Z uczuciem pełnego żołądka nie myślimy o jedzeniu, a zmniejszając lęk przed głodem, dłużej jesteśmy w stanie wytrwać w postanowieniu.

Co warto wiedzieć – wejście w stan ketozy jest dla wielu procesem długotrwałym, dlatego przed decyzją o skorzystaniu z dobrodziejstw diety ketogenicznej warto wprowadzić organizm w stan ketozy np. 3-5 dniowym postem metodą dr Ewy Dąbrowskiej lub dietą sokową.

Dieta ketogeniczna zazwyczaj kojarzy się z dietą typowo mięsną. Natomiast badania wykazują, że im większa ilość białka tym niższy poziom ketozy… dlatego aby skutecznie i zdrowo schudnąć lepiej wybrać dietę ketogeniczną opartą na warzywach (szczególnie niskoskrobowych) oraz tłuszczach roślinnych i ograniczyć ilość spożywanego białka.

Zdrowa wegańska dieta ketogeniczna powinna się składać z poniższych produktów:

Warzywa nisko skrobiowe: szpinak, brokuły, grzyby, jarmuż, kalafior, cukinia i papryka, sałaty, kiełki, pomidor

Nierafinowane i nieutwardzane zdrowe tłuszcze roślinne: oliwa z oliwek, olej kokosowy, awokado i olej z awokado, zimno tłoczone oleje roślinne

Orzechy: migdały, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy makadamia, pistacje i orzechy brazylijskie

Nasiona: nasiona chia, konopi, lnu, pestki dyni, słonecznika

Białko: tofu, tempeh, drożdże spożywcze, rośliny strączkowe

Owoce o niskiej zawartości węglowodanów (z umiarem): owoce jagodowe, cytryny i limonki, grapefruity.

Przeciwskazania

Diety ketogenicznej nie stosuje się u osób z poważnymi chorobami wątroby, trzustki, niewydolnością nerek. Więcej informacji odnośnie zaleceń i przeciwwskazań można znaleźć w książce Miriam Kalamin „Dieta ketogeniczna w walce z rakiem”.
________

W naszej ofercie znajdziesz Dietę Wegańska Bezglutenową Ketogeniczną oraz dla osób z większym zapotrzebowaniem energetycznym Dietę Wegańską Bezglutenową Keto Wysokoenergetyczną. Sprawdź również ofertę naszych ketogenicznych lunchy.